2013-02-20
harmonijki SUZUKI
Japońska firma SUZUKI produkuje harmonijki od ponad 60 lat. Jej wyroby słyną z wytrzymałości oraz precyzji wykonania. Jako jedyni stosują laserowe strojenie stroików. Przez ostatnie 10 lat Suzuki regularnie wprowadza do oferty kolejne ciekawe modele harmonijek.
Suzuki Harpmaster MR 200

Opis:
- brzmienie jasne, przejrzyste
- plastikowy korpus
- stroiki z fosforowanego brązu, mosiężne płytki stroikowe
- harmonijka bardzo szczelna, łatwe wykonywanie bendingów
- dobry kompromisowy strój - harmonijka brzmi bluesowo na akordach i oktawach
- otwory po bokach pokryw powodują bardzo dobrą projekcję dźwięku oraz brak problemów z przydźwiękami w trakcie zamykania komory rękami
- jej brzmienie i właściwości dobrze sprawdzają się w stylistykach: blues, rock, folk
- plastikowy wyprofilowany korpus zabezpiecza przed urazami ust nawet przy wielogodzinnych ćwiczeniach
- przystępna cena
- moim zdaniem jeden z najlepszych modeli do nauki
- nie jest to harmonijka ekstremalnie trwała tak jak w przypadku wyższych modeli Suzuki
- otwory po bokach pokryw, które są zaletą w przypadku grania akustycznego nieco utrudniają uzyskanie mocnego przesteru kiedy gramy ze wzmacniaczem (nie dotyczy osób z mocnym zadęciem:)
- mała podatność na overbending nawet po customizacji (dźwiękom overblow i overdraw towarzyszy przydźwięk stroików)
Opis:
- brzmienie jasne, "szkliste"
- aluminiowy korpus
- stroiki z fosforowanego brązu, płytki stroikowe z chromowanego mosiądzu
Zalety:
- ekstremalna trwałość instrumentu
- harmonijka bardzo szczelna, łatwe wykonywanie bendingów
- stroiki błyskawicznie reagują na strumień powietrza co umożliwia granie na prawdę szybko
- dobrze wyprofilowane pokrywy w połączeniu z dużą szczelnością umożliwiają uzyskanie dużej głośności
- jej brzmienie i właściwości dobrze sprawdzają się w stylistykach: rock, soul, funky
- dopracowany, ciekawy stylistycznie wygląd
- dobry stosunek ceny do jakości
Wady:
- harmonijka nie brzmi do końca bluesowo na akordach i oktawach (strój nie do końca kompromisowy), instrument raczej przeznaczony do grania pojedynczym dźwiękiem
- mała podatność na overbending nawet po customizacji (dźwiękom overblow i overdraw towarzyszy przydźwięk stroików)
Opis:
- brzmienie ciemne, ciepłe, głębokie
- korpus z kompozytu drewna i żywicy
- stroiki z fosforowanego brązu, płytki stroikowe z chromowanego mosiądzu
- pokrywy w oliwkowym kolorze przyjmują jego różne odcienie w zależności od światła (to skutek procesów, którym zostały poddane - nie są one pokryte żadnym barwnikiem)
Zalety:
- ekstremalna trwałość instrumentu
- harmonijka ekstremalnie szczelna, bardzo łatwe wykonywanie bendingów
- otwory w płytkach stroikowych są bardzo dokładnie dopasowane do rozmiarów stroików dzięki czemu nawet przy małym strumieniu powietrza brzmienie jest głębokie i pełne
- dobrze wyprofilowane pokrywy w połączeniu z dużą szczelnością umożliwiają uzyskanie dużej głośności
- korpus z kompozytu drewna i żywicy posiada właściwości brzmieniowe drewnianego korpusu, natomiast nie pęcznieje pod wpływem wilgoci
- po customizacji znakomicie sprawdza się w technice overbending
- jej brzmienie i właściwości dobrze sprawdzają się w stylistykach: blues, rock, soul, jazz
Wady:
- harmonijka nie brzmi do końca bluesowo na akordach (strój nie do końca kompromisowy)
- dość wysoka, aczkolwiek adekwatna do jakości cena instrumentu
Opis:
- brzmienie jasne, "aksamitne", przejrzyste
- korpus z tworzywa ABS (kopolimer akrylonitrylo-butadieno-styrenowy)
- stroiki z fosforowanego brązu, płytki stroikowe z chromowanego mosiądzu
- dwuwarstwowe wentyle (valves, windsavers) złożone z warstwy sztywnej i elastycznej
- metalowe chromowane pokrywy
- dostępna w wersjach 12, 14, 16-to kanałowych
- ekstremalna trwałość instrumentu
- harmonijka ekstremalnie szczelna, stroiki reagują szybko na najmniejszy strumień powietrza, możliwość łatwego jak na harmonijkę chromatyczną wykonywania bendingu o co najmniej pół tonu
- instrument bardzo precyzyjnie strojony w każdym rejestrze, dzięki czemu brzmienie jest "aksamitne" i subtelne
- wygodny, lekko i cicho chodzący mechanizm registra (suwaka do podwyższania dźwięku o pół tonu)
- wentyle znakomicie redukują ilość powietrza potrzebną do wprawienia stroika w drganie bez spotykanych często w modelach chromatycznych niepożądanych przydźwięków
- wyprofilowane okrągłe otwory kanałów o zaokrąglonych brzegach, co zapobiega podrażnianiu ust podczas grania
- jej brzmienie i właściwości dobrze sprawdzają się w stylistykach: jazz, muzyka klasyczna
- precyzyjne wykonanie, dopracowany stylistycznie klasyczny wygląd
- najbardziej zgodna pozytywna ocena tego instrumentu przez profesjonalistów spośród wszystkich modeli harmonijek chromatycznych
- akcja registra (głębokość wciśnięcia potrzebna do podwyższenia dźwięku) jest dosyć długa i wymaga przyzwyczajenia się do jego specyfiki
- dość wysoka, aczkolwiek adekwatna do jakości cena instrumentu